Bymiljøetaten prioriterer trafikksikkerhet og fremkommelighet for gående og syklende fremfor gateparkering: Parkeringsforbud blir innført i Eventyrveien på ettervinteren.
Om lag 40 beboerparkeringsplasser forsvinner, når skiltene kommer opp. Det skjer i forkant av veiarbeider ved Eventyrplassen, som starter tidligst på ettervinteren.
Det omstridte forslaget om tilrettelegging for syklende og gående i Eventyrveien mellom Niels Henrik Abels vei og Sognsveien vakte stor respons. 22 av 36 innspill var negative.
Men Bymiljøetaten avviser protestene. Deres erfaring er at flere enn i dag begynner å sykle, når et trangt og uoversiktlig gateløp åpnes. Da må gateparkeringen vike.
Les Bymiljøetatens oppsummering av høringsinnspillene.
«Oslo kommune jobber for at flere skal gå, sykle og reise kollektivt. Et sentralt virkemiddel for å nå målet om økt sykling, er å skape et trygt og tilgjengelig sykkelveinett. Dette er fordi de fleste opplever det som tryggere å sykle på adskilte sykkelfelt samt i gater hvor trafikkbildet er oversiktlig og hastigheten på biltrafikken lav», skriver etaten.
Bymiljøetaten fastholder at fjerning av langsgående parkering i en allerede smal gate gir bedre plass for biler og syklister til å passere hverandre.
Enkelte mener at rekken av parkerte biler utgjør en viktig buffer mellom bilvei og fortau, men etatens vurdering er at mangel på sikt er en større ulempe.
Skulle farten øke, vil etaten vurdere flere fartshumper.
Bymiljøetaten mener at faren for at parkering flyttes inn i forhagene er liten, ettersom det stort sett ikke er mulig å kjøre inn i forhagene og slik parkering vil være i strid med hagebyens interne regler.
Innvendingen om at det allerede finnes sykkelfelt i Sognsveien, mener etaten er lite relevant, da Sognsveien går vinkelrett på Eventyrveien og ikke er et trafikksikkert alternativ for gående og syklister mellom Damplassen og Blindern.
«Skulle denne ruten benyttes, må syklistene på strekningen i Niels Henrik Abels vei mellom Moltke Moes vei og Sognsveien velge å sykle på fortau, til ulempe for gående, eller i veibanen, der det er trikkeskinner», skriver etaten.
Bymiljøetaten avviser også forslag om enveisregulering av Eventyrveien, oppdeling av kjørebanen mellom syklister og biler og fortau på vestre siden, der det ikke er fortau i dag. Årsaken er at tilgjengelig veibredde er for liten.
Den opprinnelige planen blir bare endret på ett punkt, som følge av at Byantikvaren hadde klare motforestillinger mot forslaget om trær og grøntarealer foran Eventyrplassen.
Bymiljøetaten vil i stedet stramme inn krysset mellom Eventyrveien og Per Gynts vei med kantstein og åpne rabatter, slik at plassen forblir åpen og oversiktlig.