Andelseiere som har elbil på godkjent parkeringsplass eller i egen garasje, skal benytte såkalt smartboks til lading. Denne løsningen er vedtatt av styret i borettslaget.
Står bilen i garasje, kan ladeboksen være veggmontert inni garasjen. Er bilen parkert ute, må ladeboksen være frittstående. Ladeboks skal ikke monteres på fasade.
En ladeboks (mode 3) er også hva Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) anbefaler, fordi denne løsningen gir god sikkerhet, lader raskt og har stor fleksibilitet.
En ladestasjon kalles smartboks når den gir mulighet for tids- og effektstyring. Dette kan redusere kostnader, når «køprising» av strøm innføres om ett til to år.
Kontakt administrasjonen i havebyselskapet for nærmere informasjon. At en parkeringsplass er etablert, er for øvrig ikke det samme som at den er godkjent av styret.
Borettslaget understreker at lading fra en vanlig, jordet kontakt uten strømbegrensning på 10A eller jordfeilbryter type B overhodet ikke er tillatt.
Skjøteledning ikke tillatt
Skjøteledninger og adaptere skal heller ikke benyttes. Det kan øke faren for elektrisk sjokk og brann ved isolasjonsskade, kortslutning og overbelastning.
Skjøteledning for lading som er lagt gjennom vindu fra bolig, er ikke tillatt. Det kan ifølge DSB medføre livsfare om jordingen ikke er i orden.
Elbileiere i hagebyen som ikke har garasje eller godkjent parkeringsplass – og det er de aller fleste, kan bruke ladestasjonene i Vestgrensa og på Damplassen.
Borettslaget har tilrettelagt for lading av elbiler på selskapets egne parkeringsplasser. Også i selskapets garasjeanlegg vil andelseierne få lademuligheter.
- Se hva DSB skriver om lading av elbiler og sikkerhet
- Informasjon finner du også hos Elsikkerhetsportalen
- Hjemmeladeboks er anbefalt av Elbilforeningen