Borettslagets styre er kritisk til forslaget om sykkeltrasé i Eventyrveien og oppfordrer bymiljøetaten til å gå i dialog med havebyselskapet.
I sin høringsuttalelse om tiltaket understreker borettslaget Oslo havebyselskap at tilrettelegging for sykkel ikke kan medføre økt trafikkfare eller urimelige ulemper for beboerne.
Borettslaget påpeker at bortfall av ca. 40 parkeringsplasser i Eventyrveien vil øke presset for å få sette biler i hager og innvendige kvartaler, noe som ikke er tillatt i hagebyen.
Dette er uheldig for bomiljøet og øker risikoen for ulykker, skriver styret.
Borettslaget frykter også at biler og syklister vil øke farten, dersom parkeringsplassene mellom Vestgrensa og Sognsveien fjernes. Det er bare fortau på ene siden av Eventyrveien.
At det er trangt i dag, bidrar til at både biler og sykler kjører relativt sakte, skriver styret.
Styret stiller også flere spørsmål til bymiljøetaten i Oslo kommune:
- Er den foreslåtte traséen nødvendig, gitt at det allerede er etablert sykkelfelt i Sognsveien og i Niels Henrik Abels vei?
- Kan parkeringsplasser fjernes bare på deler av strekningen?
- Kan sykkeltraséen legges i en annen rute, der det er færre boenheter og færre direkte berørte?
- Kan Eventyrveien bli enveiskjørt og dermed gi mer plass til gående og syklende?
- Kan det opparbeides fortau eller en sikkerhetssone for å hindre at barn løper rett ut i veien?
Borettslaget er positivt til økt trafikksikkerhet utenfor Eventyrplassen, men er usikre på om de ter tatt tilstrekkelig hensyn til verneverdi og den strenge reguleringen også av utomhusanlegget.
Borettslaget mener tiltakene er varslet med for kort tidsfrist og ber om at arbeidet utsettes til en skikkelig høringsprosess er gjennomført. Bymiljøetaten ønsker å starte opp i oktober.
Styret oppfordret kommunen og bymiljøetaten til å gå i dialog med havebyselskapet for å fine gode løsninger for et flertall av beboerne i borettslaget.